smithsdownunder.blogg.se

Nu flyttar vi till Narooma NSW och påbörjar ett nytt äventyr. Här vill vi dela med oss med våra upplevelser med nära, kära och ev okända! Den 28/1 2013 sticker vi!

Första jobbdagen!!!!

Är avklarad på IRT Dalmeny Nursing Home, South Wing!  Phu, det var nervöst men det gick bra..... Dagen bjöd på erfenheter som var både bättre och sämre än den vård jag är van vid. Min dag började vid 0630 med lite uppvärmning, lite stretch av armar och ben. Jag fick gå jämte en tjej/dam som heter Julie och hon började be om ursäkt för hon var bakfull idag ;) Hon hade druckit ett par öl i solen efter en helg av arbete i trädgården, hon gjorde hursomhelst ett jättebra jobb hela dagen.
Avdelningen påminner mig om en långvårdsavd, en del egna rum en del delar och det finns bara säng, ev fotölj, ett sängbord och gardrob och en liten hylla att ställa foton på. Inte mycket personligt. Toalett och dusch rum fanns på avd. Även sköttes all tvätt av speciell persoal i ett tvättrum. Mycket som fick mig att tänka på mina första år på Lindäng. Det är ett "gammalt/omodernt" boende och det är de fullt medvetna om och de gör det bästa av situationen. På rummmet kläds de av, till viss del, på med en dusch"särk" som täcker den sedan sätts de på duschstolen ,med en potta under, och åker till duschen. Alla duschar varje dag och vanligen tvättas håret en/två gånger per vecka. Alltid på tisdagar för då kommer frissan :)  Rena och fina hjälps de sedan till köket där det serveras frukost av speciell personal om de inte själva väljer att äta på sitt rum. Dessa duschar tog hela förmiddagen, med 15 min rast..... Har ingen aning om hur många som bor på avd namn och ansikten är en enda röra! Tur jag har två dagar brevidgång till. Det som jag tyckte var bäst idag var deras lyftteknik och tankar runt det. Om de inte kommer upp på två försök används stålyft med en gång, det finns många lyftar och hjälpmedel att tillgå. Svårt att beskriva men de använder hlet annan teknik vid tex att hjälpa npgon att ställa sig upp, jag måste tänka om!!!!! Ingen arm under armen utan en hand lätt vilande på rygg en på bröst sedan räkna/föra de in i en gungande ett två tre och sedan upp, det verkar funka!
Om det är det bästa så är det sämsta inga förkläden!!!!!!  Jag är förfärad, handskar men inga förkläden vid alla dessa möten! Det tåls att arbeta mot.
Efter lunchmatningar var det dags för toaprocedurer som också sköttes liiiiiite anorlunda än vad jag är van vid men det får jag skriva om en annan dag för nu ska mina små gullungar till sina sängar.
Imorogn ska jag till Jonathans skola som har konsert, My Island Home. Han är pingvin.....
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: