smithsdownunder.blogg.se

Nu flyttar vi till Narooma NSW och påbörjar ett nytt äventyr. Här vill vi dela med oss med våra upplevelser med nära, kära och ev okända! Den 28/1 2013 sticker vi!

Olikheter

Trots många likheter märker jag mer och mer olikheter mellan svenskar och "aussies".  Här kommer några:
 
Här hejas det och pratas det med allt och alla. Om man inte hejar här när man som främlingar möts på gatan så är det konstigt! Denna sociala gen leder till många trevliga möten på lekplatser, affärer etc. I Sverige är det väl oftast så att vi inte hejar på de vi möter , eller har jag fel?
 
Kyla. Trots att även jag tycker att det blir kallt på kvällar och att husen inte håller någons slags standrad när det gäller isolering, så behöver man inte ha massa kläder på sig bara för det nu nästan enligt kalendern är vinter här... Daggen på fotbollsplanen på morgonen är inte is som jag hörde flera mammor säga idag på morgonen, fuktigt ja men inte is!
 
Mammaledighet. Många av de mammor jag pratat med är med stor glädje hemma så länge de bara kan. Mannen får tjäna pengar :)  Det handlar inte om att de inte har utbildning eller jobb att gå tillbaka till de vill vara med sina barn helt enkelt. En hel del unga familjer flyttar till Narooma för den anledningen, här är det billigare att bo än i tex Sydney och då kan mamman vara hemma. Absolut inte sämre än hur vi gör hemma men annorlunda.
 
Känns som det nu är dags att ta hand om mina egna små barn som verkar ha ännu ett bråk i trädgården....
Djupa andetag och samla mitt tålamod.
Hej då!
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Linda
skriven :

Nu ska vi se om det funkar... Det kommer alltså bli en fullfjädrad social medmänniska vi kommer att möta efter jul ;) Kul, kan du lära mig lite skills!

Svar: Se där ja.... Det funkade ju;)
C Smith